All I want for christmas is you

Jag har kommit på att människor är materalister (?) Jag menar hur många önskar sig inte saker i julklapp nu?! Inte för att det är dåligt! Men hur många önskar sig egentligen bra och viktiga saker, som fred på jorden eller att stoppa växthuseteffekten? Det är inte så många. Och varför inte? För att det är tråkigt att önska sig saker som man vet att man ändå inte kommer att få. Vi är också ganska själviska när det gäller julklappar. Inte för att det heller skulle vara något dåligt. Men varför önskar vi oss senaste tv-spelet istället för att önska att alla andra ute i världen kan få t.ex mat, vatten eller värme istället? Samma sak där, för att vi vet att det aldrig kommer att hända. Och varför inte det då? Helt ärligt, så vet jag inte. Men kanske är vi. Människorna med resurserna för själviska, kanske är vi för rädda, eller kanske vill vi inte riktigt se..

Jag är precis som alla andra. Jag önskar mig saker. Som allra högst upp på min önskelista så har jag skrivit att jag önskar mig att få pierca tungan. Här sitter jag och vill pierca tungan när någon annan där ute bara önskar sig lite mat. Sådant som är självklart för mig. MEN, det finns faktist en sak som jagg önskar mig mer än det. Eller det är inte en sak, en händelse. Ett lyckligt ögonblick. Och ja, då är jag självisk istället. Men egentligen. Vad gör det?! Vad gör det att vi är själviska?! Jag erkänner att jag är självisk. Det jag önskar mig allrs mest är självikst, men samtidigt så vet jag att det antagligen inte kommer att inträffa. JAg kan bara hoppas på det, och det är därför som jag inte ens har skrivit det på min önskelista.

Så, kanske är vi alla så. Kanske önskar vi oss alla, fred på jorden och andra viktiga saker. Kanske önskar vi oss alla att alla ska få ha det bra. Iallafall nu över jul. Men samtidigt kanske vi alla vet, att det antagligen inte kommer att inträffa. Kanske är det just därför vi inte skriver det på våra önskelistor.

Kanske är vi inte så själviska ändå, kanske är vi bara lite rädda för att bli besvikna. Kanske är vi bara lite rädda för att inse att om det vi önskar oss allra mest ska inträffa så behöver vi ta saken i egna händer. Kanske..

Så, kanske att jag ska ta saken i egna händer och iallafall försöka fixa min högst önska till det bästa. För det jag inte skriver på önskelistan vet inte människor att jag önskar mig. Kanske att jag ska gå och skriva det på önskelistan nu. Vem vet?! Kanske att det slår bara jag verkligen vågar önska mig det. Och om det inte slår in, då får jag väl se till att det gör det ändå :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0