Självmord

Idag i skolan pratade vi om självmord och det gav mej en riktig tankeställare, så nu tänkte jag skriva lite om självmord.

Självmord
Självmord är egentligen den sämsta utvägen. Att ta självmord löser inget, det skapar bara mer problem för dina nära och kära. De flesta som tar självmord har problem som dom inte kan, vill eller orkar ta tag i. Har man ett problem man inte kan lösa måste man fråga efter hjälp, som i matten. Klarar man inte en uppgift eller ett problem själv måste man få hjälp. Har du ett problem som du vill ha hjälp med kan du ju berätta för dina föräldrar. Men om du inte vill kan du berätta för en kompis eller annan som du litar på. Eller en psykolog skulle kunna hjälpa dej.

Jag vet inte, men det vanligaste sättet att ta självmord på är nog skjuta sej eller hoppa framför tåget. Om man t.ex hoppar framför tåget behöver man inte ens dö. Man kan överleva och då blir det ju ett misslyckat självmords försök. Men om man nu skulle hoppa framför tåget och dö. Då är man väldigt egoistiks (om man tar självmord över huvudtaget).Tänker man inte på hur många som berörs av det? Inte minst alla nära och kära och alla som bryr sej om den. Det skapar ju bara smärta för andra. Mår man inte bra och vill ta livet av sej,  och upplever smärta. Då vill man vill inte skapa andra smärta heller. Jag vet att det kan vara ett helvete, men var inte så himla egoistiska!! Jag vet att det låter hårt.
Men jag har själv varit där ett par gånger. Men jag har inte tagit självmord. Just därför att om jag upplever smärta vill jag inte skapa smärta hos andra. Det var det som fick mej att stanna kvar i den här världen. Och det är det bästa beslut jag nånsin tagit!! Att stanna kvar i den här världen, är underbart. Tänk på allt ni missar och alla som älskar er, och som ni älskar.

Jag mådde skiit för att jag blev mobbad i skolan av några. Alla som hörde brydde sej inte. Trodde att det inte var så farligt. Att allt dom sa var på skoj. Så jävla kul var det inte!! Inte alls kul fakist. Det var ett helvete att gå till skolan varje dag och höra dom skrika hora efter mej och andra fula ord. Ibland till och med slå mej!! Det var inte ofta det var fysiks mobbning. Men det hände, och jag vet inte, men för min del hade det varit bättre med fysiks mobbning. Då hade någon kanske sett det och gjort något istället för att bara låssas att dom inte hörde. Om jag hade blivit fysikskt mobbad så hade lärarna inte kunnat undvika det. Dom borde ju ha sett om jag hade sår och blåmärken varje dag. Dom borde ha frågat mej vad som hade hänt. Och visst jag kanske hade sagt "inget". Men nån jävla gång borde jag ju ha brutit ihop och berättat hur det var. Men nej, det var psykis mobbning, och lärarna "visste inget" som dom nog skulle uttrycka sej. Men dom måste ha hört!! Annars är dom ju jävligt dåliga lärare. Det var ett helvete att vakna varje morgon och veta att man skulle dit. Helgerna var som berfrielser och det var så himla skönt. Det var vad jag ville uppleva. Att kunna stänga av och skita i allt ett par dagar. Så jag började hitta på att jag var sjuk och fick vara hemma eller åka hem från skolan. Det var himla skönt.

Och jag tänkte flera gånger på att ta livet av mej. Men jag gjorde det aldrig. Det var ju ingen som visst hur det var eller som verkligen brydde sej. Dom som brydde sej visade jag inget för. När jag kom hem från skolan låssades jag att allt var jättebra. Även fast jag kanske grät mej till sömns varje natt. Men ingen skulle få vet. 

Och tanken på min familj och min nära och kära gjorde så att jag faktist inte tog livet av mej.


Och det är som sagt det bästa jag har gjort=)


Jag tror att många som mår dåligt och tar livet av mej faktist blir mobbade i skolan. Att deras självförtroende är sänkt i botten (som mitt var). Och att det är därför man inte vill leva mer. Att man inte står ut med sej själv för att någon annan har fått en att sluta tror på sej själv.


Om man då hoppar framför tåget, så berör det ju inte minst en själv och ens nära och kära som jag skrev förrut. Utan tänk på alla passagerare som är på tåget, och inte minst chauffören som har kört över en. Visserligen är nog du död, men det är hur många som helst som berörs av ditt öde. Nära och kära, tågpassagerare och chaufför, och inte minst dom som måste tvätta tåget och tågrälsen. Dom som måste gå och leta efter dina delar som har flygit iväg. Typ " åhh.. Där ligger en fot är det någon som kan ta den?" Flera gånger är det brandmännen som måste plocka reda på alla likdelar och det är inte kul för dom heller. Dom flesta på tåget och brandmännen som plockar upp och flera av ens famlij och vänner. Kommer aldrig över det dom har sett. Dom drömmer om det varje natt och går i terapi för att kunna gå vidare på ett bra sätt, men flera kan inte gå vidare. Flera sitter kvar och nöter att du inte finns längre, att dom kanske såg dej dö. Eller att dom inte brydde sej tillräckligt. Att det var deras fel att du dog.


Det är att skapa andra smärta. Och det vill man väl inte eller?

Jag hoppas att ni har läst det här och att ni aldrig kommer att försöka eller ens tänka på att ta självmord. Och jag menar verkligen aldrig Om ni inte kan prata med era nära och kära eller psykologen så kan ni alltid skriva till mej. Jag har "tystnadsplikt" och kommer inte att berätta något om något till nån enda levande själ!! Om ni vill så kan ni kontakt mej på [email protected] Om ni har några frågor eller bara vill prata så kan ni vända er till mej. 
Tack för att ni har läst detta, det betyder mycket, för mej=)
Hanna


Kommentarer
Postat av: maglate

Självmord.

De som begår det mår väldigt pyskiskt dåligt och ofta så pallar man inte med det hela det som händer runt omkring en osv.

Om man verkligen mår så dåligt så tar man självmord, om man försöker så är det ett rop på hjälp.

Att man mår så dåligt fast ingen lyssnar osv först man gör det.



Tro mig, I know. Halloween 06 så fick jag börja träffa bup för att ingen lyssnade och jag försökte.

2009-03-18 @ 18:01:26
URL: http://maglate.blogg.se/
Postat av: Zandra

bra skrivet! :)

2009-03-18 @ 18:15:06
URL: http://decevven.blogg.se/
Postat av: Cajsa

det är faktiskt grymt härligt! :D

Om du har svårt att komma igång så kan vi ha en mailkontakt och jag kan nog sätta ihop ett bra träningspass åt dig. :) Jag har varit coach till min egen sånglärare bland annat (Susanne Bertlin, ganska känd sångerska om du hört om henne någon gång?). jag har en speciell anledning till att jag tränar så mycket, självklart sätter jag upp ett träningspass som kan passa dig! :) Suss (susanne, min sånglärare) var riktigt nöjd med sitt schema att hon fortfarande följer det trots att hon bara behövde göra det i 3 månader. :P

2009-03-18 @ 18:39:05
URL: http://cajsa1.webblogg.se/
Postat av: ELLEN [alatariiel]

SVAR: Tack :). Håller med dig om att självmord bara skapar smärta hos sina nära och kära!.

2009-03-18 @ 19:09:31
URL: http://alatariiel.blogg.se/
Postat av: Cajsa

hehe det är nice det.. ;-) vill du ha hjälp så är det bara att höra av dig!:P (skriver in min mail i fältet ovan).



btw, ska vi lägga till varandra på bloglovin'? :)

2009-03-18 @ 19:10:05
URL: http://cajsa1.webblogg.se/
Postat av: Malin

Vanligaste sättet i Sverige att ta självmord är att förgifta sig enligt någon statistisk grej...

2009-03-18 @ 19:27:59
URL: http://mallanmamma.blogg.se/
Postat av: Denise

Ja visst är det grymt snyggt :) Speciellt när det går lite åt corall :)

2009-03-18 @ 20:03:35
URL: http://naztysbunny.blogg.se/
Postat av: maglate

Sv: Det är väldigt jobbigt att prata om sådant.



Jag vill typ bli en sådan som pratar med ungdomar, bland annat om det och abort (gjorde en i Januari - 11 veckor) osv.

De var ändå jobbigt men jag kände att jag inte kunde behålla det för jag måste själv bli stabil och allting innan man sätter ett annat till liv...

2009-03-18 @ 20:11:11
URL: http://maglate.blogg.se/
Postat av: Denise

Absolut :) Åh vad jag längtar till sommaren, det känns som att det aldig kommer bli varmt igen :( :P

2009-03-18 @ 20:23:20
URL: http://naztysbunny.blogg.se/
Postat av: charlotta

bra att du har vissa argument som du står för, dock heter det "att begå självmord" och "att ta sitt liv"



:)

2009-03-18 @ 20:26:08
URL: http://lottagrimfors.blogg.se/
Postat av: Leonora - The Crazy one

sv; väldigt bra skrivit :)

gör inte mkt :)

2009-03-18 @ 20:26:49
URL: http://magiskaminnen.blogg.se/
Postat av: JENNIE - modeblogg

bra text!

2009-03-18 @ 20:27:41
URL: http://mrsjenni.blogg.se/
Postat av: JENNIE - modeblogg

ja eller hur är dom snygga:) du får ha en trevlig kväll!

2009-03-18 @ 21:14:03
URL: http://mrsjenni.blogg.se/
Postat av: JENNIE - modeblogg

ja eller hur, men söta är dom:) hihi

2009-03-18 @ 21:17:07
URL: http://mrsjenni.blogg.se/
Postat av: JENNIE - modeblogg

sv: tack=)



kramar

2009-03-18 @ 21:20:41
URL: http://mrsjenni.blogg.se/
Postat av: Leonora - The Crazy one

sv; det är modigt att du skriver något sådant här :)<3



Tack så mkt :D

2009-03-18 @ 21:46:12
URL: http://magiskaminnen.blogg.se/
Postat av: Cajsa

hehe ja det kan man göra.. ^^ du har så mycket som en bevakare.. ^^ hehehe.. :P och det är jag.. (A)

2009-03-18 @ 22:27:54
URL: http://cajsa1.webblogg.se/
Postat av: Viktor

sv: Jasså :D jag har hört talas om att det finns ett badhus som heter sydpoolen men vars är det de ligger? :)



det här var det bästa inlägget jag läst på väldigt länge! :)



jag tror alla har mått dåligt någon gång i livet och många har nog tänkt på självmord men saker och ting blir alltid bättre om man bara ger det tid och verkligen gör allt för att saker och ting ska bli bättre! När jag hade det tungt ett tag så började jag skriva med en tjej som var jättesnäll och vi skrev/pratade med varann flera timmar per dag fastän vi inte kände varann, nu är vi tillsammans och har varit tillsammans i snart 1,5 år! :) så det vände för mig och det gör det för alla :)

2009-03-19 @ 00:11:45
URL: http://viktore.blogg.se/
Postat av: Angelica

ja det är så härligt! man blir så pigg och glad av solen :D



Bra skrivet! och alla har nog tänkt tanken någongång, att ta självmord, men de som verkligen gör det är så psykist deprimerade att de inte kan finna någon annan utväg. Tror också alkohol och droger ofta är inblandade. Men själviskt är det, speciellt om man gör det offentligt, som att hoppa framför ett tåg, tänk bara på människorna som bevittnar detta...

2009-03-19 @ 20:31:38
URL: http://angelicabe.blogg.se/
Postat av: Anonym

hejsan lilla hanna,,usch vad ledsen jag blir när jag läser om hur både du och emma har det i skolan,,,men stå på er det är inte er det är fel på utan dom som mobbar,dom är några riktiga jävla skitstövlar...mvh eran moster jessica

2009-03-23 @ 20:32:04

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0